Rauzen door Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dominique - WaarBenJij.nu Rauzen door Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dominique - WaarBenJij.nu

Rauzen door Vietnam

Door: Dominique

Blijf op de hoogte en volg Dominique

02 Januari 2015 | Vietnam, Hanoi

Lezers!

Vorige blog schreef ik over mijn tijd in Thailand, vandaag gaat het over het prachtige Vietnam.

Het begon allemaal wat minder fantastisch; ik was bij het duiken in Koh Tao in glas gaan staan en ben te laat naar de dokter gegaan, wat uiteindelijk resulteerde in een pijnlijke behandeling en een week antibiotica. Maar je bent ook geen echte backpacker als je niet een keer een ongeluk of een antibioticakuurtje hebt gehad!

Mijn eerste dagen in Hanoi zat ik dus aan de colaatjes tussen de feestende hostelgenootjes... Hanoi is een interessante stad, wordt ook wel het Parijs van Azië genoemd vanwege de grote straten en de sfeer. Zat wel wat in, maar veel van de straten kan je daar niet zien want die worden bezeten door een zwerm scooters die continue kriskras door elkaar rijden en toeteren. Elke oversteek was een missie!

En wat Vietnam extra gezellig heeft gemaakt is dat mijn lieve vader me hier is komen opzoeken, mèt backpack! Samen zijn we in Hanoi begonnen, de culturele highlights meegepakt: Ho Chi Minh Mausoleum complex bijv., waar het mausoleum niet eens zo interessant is maar vooral de communistische manier waarop je wordt behandeld tijdens je bezoek, of de Literature Temple waar mijn Hollandse vader van 1.95 de grootste toeristische trekpleister was (dat was hij overal in Vietnam eigenlijk wel). We hebben ook een heerlijke hotpot gegeten tussen de locals op de Dong Xuan markt, al met al hebben we Hanoi heel goed ervaren!

Omdat we Vietnam in twee weken wilden doen, zag ons schema er ongeveer zo uit: overnachting bus overnachting nachttrein overnachting nachttrein vlucht overnachting roadtrip overnachting vlucht etc etc. Ja, niet bepaald het tranquillo backpackleventje wat ik gewend was maar wel goed om zoveel mogelijk te zien (en vervoersmiddelen te gebruiken) in 14 dagen tijd. Vanuit Hanoi zijn we naar Ha Long Bay gegaan, een van de natuurwereldwonderen. Het is een gigadoolhof van 960 enorme rotsen die uit het water steken waar je dan met een bootje doorheen vaart. Heel indrukwekkend en gelukkig vrij relaxed, je hoeft alleen op de boot te zitten :) hoewel we ook hebben gekayakt en zelfs Tai Chi hebben geprobeerd. De Dubois' kunnen nog wel wat aan hun balans werken was de conclusie, but hey at least we tried.

Het was trouwens allemaal niet zo warm in Vietnam vergeleken met Thailand, zeker 10 graden verschil. Dus ik had m'n vader (die ik een zonnig Azië had beloofd) al voorzichtig gesmst dat ie misschien nog een regenjas nodig zou hebben, maar toen we van Ha Long Bay richting Sa Pa vertrokken in het noorden, werd het ECHT koud. Vanuit ons busje zagen we al wat meer mensen in winterjassen, maar eenmaal bij ons hotel aangekomen zagen we dat zelfs de optimistische Nederlanders in North Face kleding liepen. Ja, die zagen we niet aankomen hèhè. In Sa Pa gingen we trekking doen door de rijstterrassen en onze gids vertelde dat er in de hogere gebieden zelfs kans was op sneeuw. In de eerste winterkledingwinkel die we vonden hebben we dus thermokleding en mutsen ingeslagen - niet bepaald zonnig Azië. Maaaaaar de trekking was dan wel fantastisch!!! Het is niet met woorden te omschrijven of met beelden te illustreren hoe mooi het hier is, je moet er echt zelf zijn. Adembenemend. En pijnlijk voor onervaren benen. Na zo'n 13km was de trekking voorbij en we zijn regelrecht naar de massagesalon gestrompeld. En vervolgens vroeg naar bed want de volgende dag was er nog een trekking van 12km. Jaja als we het doen dan doen we het goed! Bovendien scheen de zon veel meer de tweede dag dus dat maakte alles nog mooier, en onderweg werden we vergezeld door biggetjes en eendjes en kinderen.

Sa Pa was een groot succes dus! Vanuit Sa Pa hebben we een nachttrein met daarop aansluitend een vlucht richting Hué genomen. Hier was niet veel te doen, wat ook niet zo erg was na onze eerste drukke dagen. We hebben fietsjes (nadruk op jes want ze waren echt klein, vooral voor de grote vriendelijke reus) gehuurd en hebben zo de oude stad en een pagoda bezocht. Mijn antibioticakuur was eindelijk voorbij dus heb ik mijn vader in het hostelleven geïntroduceerd dmv een pubquiz, hele gezellige avond! Dat was het elke avond eigenlijk wel, we waren vooral in Sa Pa erg melig met onze stijve beentjes. Hué was dus niet de moeite waard om lang in te blijven, en zijn we doorgegaan naar Hoi An via een scenische route. Deze hadden we best met motorbikes willen doen (niet een grote motor hoor mama, gewoon een opgevoerde scooter), maar gezien het niet hele warme weer nu ook werd vergezeld door regenbuitjes zijn we toch maar luxe met de auto gegaan.

Hoi An zit bomvol met kleermakers en bestaat uit lieve straatjes met boompjes en lampionnetjes. Het voelde hier en daar wel Disney aan, beetje te perfect allemaal, maar met het strand etc erbij kan ik begrijpen waarom veel mensen hier blijven hangen. We hebben mooie kleding laten maken (mijn vader's backpack zat aan het einde van deze trip 80% vol met spullen die hij voor mij moest meenemen) en hebben heeeeeerlijk gegeten, maar ook hier vonden we het na 1 dag wel prima.

Toen door naar Ho Chi Minh, Saigon. We vonden dit een heerlijke stad, en er was eindelijk zon! Het is een stuk westerser dan Hanoi en het is een gigantische stad, maar als je in het juiste district zit merk je daar niet al te veel van. Het War Remnants Museum was heel indrukwekkend, en we hebben ook een prachtig minder bekend museumpje bezocht over Vietnamese geneeskunde. Het plan was om vanuit Ho Chi Minh naar het strand te vertrekken, maar het mocht niet zo zijn door een of andere tropische storm. Dus hadden we opeens veel tijd in Ho Chi Minh en hebben we de Mekong Delta bezocht, een rivier die loopt tussen Vietnam en Cambodja, waar allerlei vissersdorpjes zijn ontstaan. Met kerst hebben we een hele chaotische maar alsnog indrukwekkende tour door de Cu Chi tunnels gedaan (chaos omdat onze gids bijna iemand was vergeten die misschien nog in een tunnel zat en hier niet zo het probleem van zag?). Een van de slagvelden in de oorlog tussen Vietnam en VS, waar de Vietnamezen een heel nauw, ondergronds tunnelsysteem hebben gecreëerd en allerlei creatieve boobytraps maakten. Kerst hebben we gevierd met een lekkere spa treatment en een 5gangen diner, MET WIJN!! Jammie. Over het eten in Vietnam hebben we absoluut niet kunnen klagen, zo zo zo lekker en meestal nog gezond ook. TOP!

Met tweede kerst waren de twee weken opeens zo voorbij en ging mijn pappie weer naar Nederland. Het waren twee hele gezellige en hilarische weken, zo leuk om deze ervaring met hem te kunnen delen. Foto's moet ik nog in een apart album online zetten, maar we hebben hier vooral veel gefilmd (misschien vind ik dat wel leuker dan foto's) dus daar moet nog een hoop geknipt en geplakt worden. Tweede kerst ben ik Will tegengekomen die ik nog kende uit Bangkok, dus dat werd een gezellige cocktailavond in het backpackdistrict. Volgende dag met de bus naar Cambodja waar ik nu een heeeeeeeerlijk paradijs zit waar ik echt niet weg wil haha, maar dat hoeft voorlopig ook lekker niet.

Hoop dat jullie allemaal een hele fijne kerst en jaarwisseling hebben gehad. GELUKKIG NIEUWJAAR!!!

  • 02 Januari 2015 - 10:54

    Madieee:

    Zo leuk Doom!! je schrijft zo leuk en het klinkt heerlijk. Dikke zoenen van luis

  • 03 Januari 2015 - 10:37

    Grace:

    Lieve Dominique,

    Fijn dat je vrij snel verslag hebt gedaan van jouw mooie trip. Op de whats apps heb ik natuurlijk al wat foto's gezien en via papa.
    Wat een geweldige belevenis en wat leuk om mijn meiske zo te zien genieten. ❤️

  • 03 Januari 2015 - 18:32

    Max:

    Klinkt erg goed, poedel!! Kom je nog wel ooit terug? :'(

  • 08 Januari 2015 - 13:23

    Nine:

    Doom!! Goeie verhalen! Enjoy chick! :) (en snel skypen:D) xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Mei 2015

Byebye Asia!

12 April 2015

Filipijnen!

22 Maart 2015

Nice to know you Lets do it again!

22 Januari 2015

IK KAN GEEN BUS MEER ZIEN

15 Januari 2015

CambodjajaaaJAAA
Dominique

Actief sinds 11 Dec. 2014
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 3577

Voorgaande reizen:

11 December 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: