Filipijnen! - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Dominique - WaarBenJij.nu Filipijnen! - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Dominique - WaarBenJij.nu

Filipijnen!

Blijf op de hoogte en volg Dominique

12 April 2015 | Filipijnen, Manilla

Wauw de Filipijnen was een geweldige toevoeging aan mijn reis door Azië. Een klein beetje onhandig te bereiken dit land en ook niet het gemakkelijkste land om in te reizen door de hoeveelheid eilanden, maar o zo mooi en o zo de moeite waard om hierheen te gaan. Een uniek land in Zuid-Oost Azië door de Amerikaanse en Spaanse invloeden, een soort Asian-Latino sfeertje, overal palmbomen en felgekleurde bussen. De mensen zijn zo ontzettend vrolijk, vriendelijk en het beste is dat ze allemaal supergoed Engels spreken wat wel zo makkelijk is na 4 maanden veel gebarentaal en jipenjanneke Engels.

Ik begon in Manila, maar hier heb ik weinig over te zeggen want ik heb niks van Manila gezien! Ja, de Filipijnen moet het niet van de steden hebben, vond er niks aan en ben na een dag richting Cebu gevlogen, een van de meer centrale eilanden in de Filipijnen. In mijn hostel hier heb ik Minna (Finse) ontmoet, waarmee ik ben gaan island hoppen naar Bohol. Hier heb ik mijn eerste prachtige strand gevonden, waar ik er nog veel meer van zou zien in de Filipijnen. De foto's van de stranden lijken altijd gephotoshopped, maar dan sta je er zelf en is het toch echt zo mooi: wit zand, blauwe zee, groene palmbomen. Ramona (Duitse) is met ons op de scooter het eiland gaan verkennen, de hoofdattracties waren de Chocolate Hills en de Tarsier monkeys. Na uren rijden waren we bijna bij de Chocolate Hills, maar de laatste brug die we over moesten was under construction (oftewel die was er niet) dus de bouwvakkers vertelden ons met een brede grijns dat we weer het hele end terug mochten rijden en de andere weg moesten nemen. We konden er wel om lachen en uiteindelijk hebben we met zonsondergang de hills kunnen zien! De tarsier monkeys hebben we de volgende ochtend gezien, superlieve kleine aapjes met enorme ogen.

Die avond konden we met een goedkope veerboot naar Siquijor. We kwamen om 23.00 aan en namen de tricycle naar het hostelgebied - blijkt dat alle winkels, hostels, hotels en restaurants om 21.00 sluiten en pas de volgende ochtend weer bereikbaar zijn. Maar ja wij toch proberen aan te kloppen en te bellen en net toen ik dacht dat die hangmat uit Indonesië misschien wel van pas zou komen die avond, vonden we uiteindelijk iemand die ons wel een bed wilde geven. Siquijor was weer een prachtig eiland om te verkennen op de scooter, nog een mooie waterval gezien maar verder was er niet heel te doen, dus ik ben na een dag weer vertrokken om weer eens te duiken!

Met de boot naar Dumaguete "Bongo Bongo Divers", dat was zo'n lief hostel. Echt een family business, overal hangmatjes en ik kon mijn eigen kleine kamertje krijgen, fijn na weer vele dorms. Ze hadden hele lieve honden hier, Goldie de labrador was mijn favoriet. Hier heb ik 3x gedoken bij Apo Island (Goldie mocht ook mee, die glibberde de hele dag over de boot), een van de mooiste in de wereld schijnt, prrrrachtig! 's Avonds was ik uitgenodigd voor hun familie diner, waar er een geroosterd varken op tafel lag haha, en nog veel meer lekker eten. Ik had hier graag nog een paar dagen willen blijven, maar de dichtstbijzijnde ATM was een uur rijden dus na 3 dagen ben ik weer vertrokken.

In de jeepney op weg naar de nachtboot raakte ik aan de praat met Pastor June, die heel erg gefascineerd door deze 25-jarige reizigster was. Na een lang gesprek over uiteraard God en what not ging ik de "boot" op. Ja dat was niet een comfortabele reis want het was een nachtbus die een klein stukje met de boot moest en daarna heel vol over allerlei hobbelige weggetjes moest. De nachtbussen zijn niet mijn favoriete transportmiddel heb ik ontdekt in Azië... Maar goed na een lange busreis en een boottocht ben ik in Malapascua aangekomen, waar ik nog met de kleinste motortaxichauffeur die ik ooit heb gezien eindelijk aankwam in mijn volgende duikbestemming. Dit was even luxe, het was namelijk een resort maar voor een backpackprijs: privé strand, privé zwembad, grote plasma tv met films, lekker eten. Yes! Hier heb ik 5 hele mooie duiktrips gemaakt: thresher sharks, white tip reef sharks, manta rays, het paringsritueel van de mandarin fish, en nog veel meer moois gezien. GROOT SUCCES! En elke dag eindigen met een filmavond in het hostel.

Na Malapascua ben ik via Cebu naar Palawan vertrokken. El Nido staat hier bekend om de mooiste island hopping trips in de wereld dus die heb ik gelijk gedaan. Met een leuke groep mensen van het hostel heb ik de mooiste verstopte plekjes gezien, prachtige stranden en lagoons en eigenlijk moet je het gewoon zelf zien want je kan niet omschrijven hoe mooi het is. We hadden onze tour geboekt met een overnachting op het strand, maar al snel kwam onze kapitein - die overigens een heliumstem had - met het nieuws "so, this tent broke, and the other one is about to break. then we also forgot about the pillows and blankets, but..." twee flessen rum kwamen tevoorschijn en eigenlijk was het allemaal wel hilarisch en prima om op het strand te slapen. Die avond dus rum gedronken en muziek geluisterd en gekletst, super avond! In de dagen erna heb ik nog een tour gedaan en de stranden verkend. De laatste avond was het volle maan dus tijd voor mijn 4e Full Moon party! En er was een of andere speciale eclipse waardoor het een Blood Moon werd, heel speciaal om te zien!

De volgende dag ben ik vertrokken naar Puerto Princessa, maar van daar ben ik de volgende ochtend alweer gevlogen naar Boracay. Na 3 weken Filipijnen had ik maar één feestje gehad, en bij backpacken hoort feest. Boracay was FEEST. Weer een leuke groep mensen, het wordt altijd een soort familie als je 24/7 samen bent. Ook hier een tour gedaan en mooie stranden gezien, de dagen smelten een beetje samen. Had niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden daar, maar was echt een leuke week en jammer dat ik weer weg moest. Nu mijn laatste dag in Manila, ik zit in m'n zwemkleding en pyjama want ik heb zo'n beetje mijn hele backpack in de was gedaan.

Vanavond Singapore!! Ik had graag langer in de Filipijnen willen blijven, het is zo mooi, maar vanwege mijn visum moest ik een ticket boeken dus heb ik maar Singapore gekozen. Daar blijf ik een paar dagen en omdat mijn geld een beetje opraakt heb ik gekozen om daarna terug naar Cambodja te gaan. Mijn laatste maand is begonnen en Cambodja maakte me zo blij toen ik daar was dat ik gewoon terug ga! Daarna ga ik nog even naar Thailand en dan tijd voor Nederland...

  • 13 April 2015 - 13:21

    Madelief:

    Looking good goood gooooood. Leuk verslag weer!! En nu aftellen naar NL! Geniet in Cambodja en dikke zoenen! Ben zo trots op al je scooterplezier ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Mei 2015

Byebye Asia!

12 April 2015

Filipijnen!

22 Maart 2015

Nice to know you Lets do it again!

22 Januari 2015

IK KAN GEEN BUS MEER ZIEN

15 Januari 2015

CambodjajaaaJAAA
Dominique

Actief sinds 11 Dec. 2014
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 3582

Voorgaande reizen:

11 December 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: