IK KAN GEEN BUS MEER ZIEN - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Dominique - WaarBenJij.nu IK KAN GEEN BUS MEER ZIEN - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Dominique - WaarBenJij.nu

IK KAN GEEN BUS MEER ZIEN

Blijf op de hoogte en volg Dominique

22 Januari 2015 | Laos, Vientiane

Vandaag schrijf ik een wat kortere blog, want Laos heb ik in slechts 9 dagen gezien. Omdat internet en backpackers zelf ook aangaven dat eigenlijk alleen het noorden interessant is (zo'n 2 a 3 steden) en het midden/zuiden niet zo, dacht ik dat dat wel te doen was. Nou, het is wel te doen, maar dan moet je wel accepteren dat je om de dag in een bus van minstens 10u zit. Ik heb even een rekensommetje gemaakt: maar liefst 28% van mijn tijd in Laos, inclusief nachten, heb ik in bussen doorgebracht.

Ik begon in Don Det - 4000 Islands wat helemaal in het zuiden ligt van Laos. Nog ziek van Cambodja heb ik helemaal niks van het eiland gezien en heb ik verstandig gekozen een heel fijn bed in een private room. Daarna voelde ik me al een stuk beter en ben ik met een busreis van 20u helemaal in het noorden in Vientiane, de hoofdstad beland. Nu moet ik even illustreren hoe deze bus eruit zag. Het was een zogenaamde VIP sleeperbus, wat ik best veelbelovend vond klinken: het houdt in dat je met een wildvreemde in een soort bed - als je het zo mag noemen - slaapt, wat het formaat is van een hele krappe twijfelaar. Daarbij zijn de wegen in Laos niet je van het, 20u kronkels en hobbels en gaten in de weg. Ja, weer een nieuw niveau van comfort ervaren. Nadat ik in Cambodja en al mijn eerste dagen in Laos grotendeels in bussen had doorgebracht, heb ik heerlijk een dagje films gekeken in mijn hostel.

Volgende dag weer een bus, nu naar Vang Vien. Hier zat ik in een heel goedkoop hostel (€2,50/nacht!) wat vanaf minuut 1 supergezellig was, een krakkemikkige bamboehut waar alles kraakt en waar allemaal puppies rondrenden de hele dag. En er is een of andere Koreaanse reality show hier opgenomen vorig jaar waardoor 90% van de mensen uit giechelende hipster Koreanen bestond. Vanwege mijn turbotour door Laos kon ik kiezen tussen natuurtour of tubing in Vang Vien, cultuur of party. Ik koos party en TERECHT want ik hoorde dat de tour tegenviel en tubing was echt fantastisch dus mijn keuze was verantwoord al zeg ik het zelf. Met tubing ga je in een enorme zwemband de rivier in en doe je eigenlijk een soort kroegentocht. Omdat in het verleden mensen zich niet zo konden beheersen is het nu een stuk gecontroleerder, wat het tubing beter maakt, want iedereen vermaakte zich prima zonder teveel te drinken. Bij elke bar kon je een spelletje doen zoals challenge jenga of gewoon gezellig dansen en kletsen. Met mijn hostel zijn we dus de hele dag lekker buiten geweest in onze zwembandjes en hebben zo een topdag gehad!

Ja, weer een bus in. Dit keer naar Luang Prabang, rustig stadje waar niks hoeft en alles mag. Ik had zelf een olifantentour geboekt, heel erg awesome! Ik heb op een olifant gezeten en rondgereden en gewassen en banaantjes gevoerd. Wat een leuke dag! En ik had een wat duurdere organisatie gekozen die olifanten redt en rehabiliteert, zodat je de diervriendelijke versie krijgt van zo'n tour. Ik hoorde namelijk van backpackers in Thailand dat zij een wat goedkopere hadden gekozen en dat die totaal niet diervriendelijk zijn... Dus mocht iemand zoiets willen doen in Azië, kies ajb niet de goedkoopste optie!! De volgende dag moest ik de nachtbus terug naar Vientiane nemen, en heb ik overdag een van de mooiste watervallen in mijn leven gezien, namelijk Kuan Si. Het water lijkt wel chemisch zo blauw is het, en de zon die precies tussen de bomen door op het stortende water schittert is echt onmogelijk prachtig.

Een om meerdere redenen afgrijselijke nachtbus verder ben ik terug in Vientiane, aan het wachten op de bus naar het treinstation, waar ik de nachttrein naar Bangkok pak, om vervolgens vanaf Bangkok 12u te vliegen (ja dat is best wel veel reizen ja) naar Lombok, Indonesië. En daar zie ik Roos, die er al 4 maanden zit! Overigens is mijn enige camera stuk, dus het kleine aantal foto's wat ik maak is zojuist gedaald naar 0. Ik zal proberen via andere mensen wat mooie foto's online te zetten!

  • 22 Januari 2015 - 08:26

    Madelief:

    Haha busmeisje. Tubing en olifantjes klinken wel geweldig :) denk aan je! <3

  • 22 Januari 2015 - 09:56

    Margiet:

    Wat leuk, Do, om wat van je te horen! Wat ben je ver weg en wat zit je hoog op die olifant!!
    Ik las je verslag met veel plezier en begrijp eruit dat je nog steeds geniet van het reizen!!!
    Je bent alweer maanden weg en ik mis je, hoor!
    Een goede reis naar Indonesie en een kus van Margriet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Mei 2015

Byebye Asia!

12 April 2015

Filipijnen!

22 Maart 2015

Nice to know you Lets do it again!

22 Januari 2015

IK KAN GEEN BUS MEER ZIEN

15 Januari 2015

CambodjajaaaJAAA
Dominique

Actief sinds 11 Dec. 2014
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 3578

Voorgaande reizen:

11 December 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: